Sağlık

Dur, Düşün, Eylem Planla, Harekete Geç!

Arı ile sineğin hikayesini biliyor musunuz? Anatomik yapılarına ve çeşitlerinin özelliklerine çok fazla girmeden sinek ve arıyı bir çocuğun gözünden inceleyelim.

Doğada dik bırakılan kola şişesine sinek girer, çıkmak için sağa sola sallanır.

Ancak arı şişeden çıkmak için önce göğe yükselir, sonra dışarı çıkar.

Şişeyi ters çevirirseniz, arı çıkmak için tekrar göğe yükselme eğiliminde olacak, ancak bu kez şişenin dibine değecektir.

Sinek olarak tanıdığımız sinek, heyecanla hareket ederek sağa sola vurarak bir formda çıkışı bulmaya çalışacaktır. Çünkü hayatını yönlendirmeden, deneme yanılmadan geçiriyor.

Peki ya arı? Bir amacı vardır, düşünür gibi kanatlarını çırpar, anlamlı bir yükselişleri vardır ve hedefe gidişleri kararlıdır… Bildiği direkt aşağı iner, tekrar yükselir ve şişenin dibine çarpar.

Şartlar değiştiğinde arının yeni duruma uyum sağlaması biraz zaman alır, eski bilgisini yani içgüdüsel davranışını tekrarlamaya devam eder.

Sinek ayrıca içgüdüsel, heyecanlı ve hiperaktif davranışlar sergiler.

Şimdi çocuğumuza soralım, bir problemle karşılaştığınızda hep sakin kalıp aynı şeyleri tekrarlıyor musunuz?

Yoksa panikleyip heyecanlanıp bir çıkış yolu mu arıyorsunuz?

Veya? Analiz öneriniz nedir?

Önce durup düşünmek ve sorunu analiz etmeye çalışmak, belki biraz soluklanmak, sorun analizinde onun centilmen bölümlerinin ortasından geçmemize fırsat verecektir. Dürtüsellik ve panik ile hareket eden amigdalayı sakinleştirmek çocuklarda kolay değildir. 3-4 yaşından sonra neden-sonuç ilişkisi geliştiğinde bir şeyin neden-sonuç ilişkisini kavramaya başlarlar ve burada prefrontal korteks dediğimiz mantık kısmı devreye girer.

Çocukların bu yaşlardan önceki davranışları panik halindeki ilkel yansımalar dediğimiz tepkiler verirken, 3-4 yaşından sonra yavaş yavaş dur, düşün, olayı anlamlandır, eylem planla ve harekete geç şeklinde analizlere ulaşır. Ancak tüm bunlar için çocuğun çevre ve olaya yönelik farkındalığının geliştirilmesi gerekmektedir.

Çevrenizdeki olaylara baktığınızda, pencerenizden baktığınızda, bir fotoğraf kitabının sayfasına baktığınızda ne gördüğünüzü ona anlatmak, etrafınızdaki olayları kelimelere dökmek, hatta yorumlamak ilk farkındalıklardan biri olabilir. faaliyetler. Aktif çocuklarda gözler ve vücut hareket arayışı içinde olduğundan dur-düşün kısmına hızlı bir şekilde geçebilirler ve onlar için motor planlama faaliyetleri anlamlı bir amaca yönelik çalışmalarını destekleyebilir.

Onlara hareket halindeyken yapabilecekleri görevler vermek, hatta evde bir parkur oluşturmak bile planlı hareket etme becerilerini geliştirecektir. Masanın altına gidin, yerdeki topu alın, potaya atın, ardından halı çizgisi boyunca yürüyün, bir ilaç atın, minderlerin üzerinden geçerek hedefe ulaşın ve elma dilimini yiyin. Önce bizim oluşturduğumuz bir parkur oluştursun sonra oyunun algoritmasını çeşitlendirsin. Planlı amaca yönelik eylemlerimizi geliştirerek, şişeden sinek gibi çıkma deneme yanılmalarını azaltmak daha kolay olacaktır 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu